Hvordan skaper du medieeksponering verdt millioner – uten å bruke én krone på annonser?

I romjulen 2024 inngikk Baardsen Sport et samarbeid med Norges Skøyteforbund. Avtalen handlet om å gjøre idretten mer synlig.

Resultatet etter 10 dager var over 30 reportasjer fordelt på NRK, VG, TV 2, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen, NTB og lokalaviser.

Etter én måned var eksponeringsverdien til Norges Skøyteforbund økt med 72 prosent, viste en måling fra anerkjente Sponsor Insight. 

Lurer du på om dette er mulig for deg, din organisasjon eller din bedrift?

Uavhengig av bransje handler arbeidet om å finne de riktige historiene og presentere dem på en måte som gir journalistisk verdi.

Dette er måten vi jobber på – i tett samarbeid med Skøyteforbundet:

  • Vi starter med bakgrunnssamtaler med utøvere, ledere og trenere
  • Vi identifiserer potensielle mediesaker fra deres hverdag fortløpende
  • Vi utfører skreddersydde innsalg til ulike mediehus basert på medieprofil, deres lesere og journalistenes fagområder
  • Vi koordinerer møter mellom mediehus og utøvere
  • Vi utvikler, organiserer og gjennomfører digitale og fysiske medietreff for maksimal eksponering i media, som VM-kickoffet 12. februar 2025 hvor vi knyttet sportens tidligere og nåværende helter sammen. Norges største medier gjennomførte over 60 intervjuer i forbindelse med arrangementet hvor blant andre ikonet Knut «Kupper'n» Johannesen (91) var invitert med legendene Johann Olav Koss (56), Ådne Søndrål (53) og Amund Sjøbrend (72), noe både aktive utøvere og mediene verdsatte

Hva er det viktigste for å få gjennomslag hos mediene?

  • Innsalget er nødt til å ha journalistisk verdi
  • Du må skape kontekst for mediene slik at tidsbruken fra idé til publisert sak blir minst mulig
  • Terskelen må være lav

Hva innebærer en lav terskel?

  • Digitale medietreff i stedet for fysiske når intervjuobjektene ikke er i Oslo
  • Åpning for telefonintervjuer
  • Reportasjemøter nærmest mulig redaksjonene

Hva utgjør verdien for mediene, utøverne og Norges Skøyteforbund?

  • Mediene får rask tilgang til eksklusive saker som engasjerer leserne og seerne deres
  • Utøverne føler seg sett og kjenner på økt entusiasme og inspirasjon
  • Norges Skøyteforbund får «gratis» omtale tilsvarende flere millioner i reklameverdi
  • Sponsorene til forbundet og utøverne får økt eksponering
  • Fremtidige sponsor- og medieavtaler blir mer attraktive
  • Sjansen for økt rekruttering til idretten styrkes
  • Sannsynligheten for flere publikummere på arrangementer bedres

Ønsker du å oppnå lignende resultater for din bedrift eller organisasjon? Ta kontakt, så kan vi ta en prat om hvordan.

Utgifter til PR-arbeid er ikke en luksus, det er en investering.

Vi gleder oss over samarbeidet med de fantastiske folkene i Norges Skøyteforbund.